Citroën 2CV

deux chevaux, 'kaksi hevosta' 

Citroën 2CV

  • Valmistusmaa Ranska
  • Valmistusvuodet 1948–1990 
  • Korimalli 4-ovinen 
  • Moottori 2-sylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri
  •  Iskutilavuus 375–602 cm³
  • Teho noin 6,5–20 kW
  • Huippunopeus noin 110 km/h (tehokkaimmalla moottorilla)
  • Kiihtyvyys noin 37 s (0-100 km/h) (tehokkaimmalla moottorilla)
  • Vetotapa etuveto tai neliveto
  • Vaihteisto 4-vaihteinen manuaali
  • Kulutus noin 7 / 4,5 l 

2CV

MISTÄ KAIKKI ALKOI

Citroën 2CV:n suunnittelu alkoi syksyllä 1935, kun autotehtaan perustajan Andre Citroënin seuraaja Pierre-Jules Boulanger antoi seuraavan ohjeen:

Suunnitelkaa auto, johon mahtuu kaksi henkeä ja 50 kiloa perunoita, joka kulkee 60 kilometriä tunnissa ja joka ei kuluta enempää kuin kolme litraa sadalla.

Sen jousituksen pitää olla niin mukava, että kun autoon lastataan munakori, sillä voidaan ajaa kynnöksen yli ilman että munat menevät rikki.

Myöhemmin vaatimuksiin lisättiin, että autoa "pitäisi voida ajaa silinterihattu päässä", ja näin ollen kattoa korotettiin. 


VIIMEINEN 2CV

Virallisesti viimeinen CitroËn 2CV valmistettiin kokoonpanolinjalta Mangualdessa, Portugalissa. Alustanumerolla AZKA0008KA4813 leimattu auto oli 2CV 6 Charleston, joka oli maalattu kaksisävyisenä tumman- ja vaaleanharmaan yhdistelmänä. 2CV valmistui täsmälleen kello 16.30 paikallista aikaa. Auton kunniaksi järjestettiin erityinen seremonia tehtaalla, ja 2CV: tä seurasi kokoonpanolinjalta marssiyhtye. Sen toimittaminen onnekkaalle uudelle omistajalle oli nopea ja yksinkertainen tehtävä, koska sen osti Mangualden tehtaanjohtaja Claude Hebert.


2CV TARINA JATKUU
Citroën 2CV on perinteikäs tunteita herättävä auto. Ensimmäiset 2CV:t saatiin Suomeen vasta 1952, mutta siitä lähtien meno onkin vain parantunut eikä loppua sen uskomattomalle elämänkaarelle näy. Citroën 2CV harrastajia löytyy ympäri maailmaa. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, joista yleisimmät taitavat olla rättäri, rättitisitikka tai sätkä.


KEHITYS

  • 1937: ensimmäinen toimiva prototyyppi valmistui
  • Toisen maailman sodan ajaksi säilöttiin neljä autoa
  • 1948: julkistus Pariisissa 7. lokakuuta
  • 1951: pakettimalli '2 CV AU' tuotantoon
  • 1988: valmistus loppui Ranskassa
  • 1990: heinäkuun 27. valmistui viimeinen 2CV Portugalissa

DYANE

Citroën Dyane on vuosina 1967–1983 valmistettu Rätti-Sitikkaan eli Citroën 2CV -malliin teknisesti pohjautuva pikkuauto.  

Dyanea valmistettiin kaikkiaan 1 400 000 kappaletta Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Jugoslaviassa ja Iranissa.  

Dyanen ei ollut tarkoitus korvata mallistossa 2CV:tä, vaan se oli suunnattu hieman edistyksellisemmäksi mallivaihtoehdoksi. Citroën 2CV:n valmistus jatkui lopulta aina vuoteen 1990 saakka. 



ACADIANE

Citroën Acadiane on Citroënin vuosina 1978–1987 valmistama pieni tavara-auto, joka perustui Dyane-malliin. Se korvasi Citroën 2CV -malliin perustuneen Citroën AK400:n.Espanjassa ja Portugalissa autoa myytiin nimellä Dyane 400.

Acadianessa oli periaatteessa sama takaosa kuin AK400:ssa. l

Mallin nimessä "Aca" on edeltäjämallin mallimerkintä AK ranskaksi lausuttuna. "Diane" taas otettiin Dyane-nimestä. 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita