Renkaanvaihto

04.05.2025

Renkaanvaihto on autoilijoille tuttu jokakeväinen ja -syksyinen toimenpide ja moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Renkaanvaihto on on helppoa ja nopeaa, kun välineet ovat kunnossa ja perustiedot hanskassa. 

Milloin renkaiden vaihto kuuluu tehdä?

Tieliikennelain perusteella talvirenkaita kuuluu käyttää marraskuun ensimmäisestä päivästä maaliskuun loppuun, mikäli keli sitä edellyttää. Voit siis vaihtaa talvirenkaat alle marraskuussa ja käyttää niitä vielä maaliskuussa, jos säätila on sen mukainen, että talvirenkaiden käyttö on perusteltua.


Aloita renkaanvaihto varmistamalla, ettei auto pääse liikkumaan eteen- tai taaksepäin sitä nostettaessa. Valitse auton nostokohta korista autovalmistajan ohjeen mukaisesti. Väärästä kohdasta nostaminen voi vahingoittaa autoa ja aiheuttaa vaaratilanteen!

Monet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä.  

Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut. 


Renkaan irrotus ja auton nostaminen

Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut. 

Monet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkki. 

 Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Mikäli pihassa ei ole kestopäällystettä, tulee tunkin alle asettaa esimerkiksi vanerinpalanen. Tässä tulee huomioida, että alle vanerin pala on tarpeeksi suuri, sillä pyörillä oleva tunkki liikkuu hieman autoa tunkatessa.

Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Usein nämä nostokohdat on merkattu helmaan esimerkiksi kapeilla syvennyksillä.  

Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu.

Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle esimerkiksi pukin tai irtonaisen pyörän.

Muista renkaanvaihdon yhteydessä tarkastaa

Tärkein tarkastuskohde on jarrut. Jarrulevyjen ja -palojen tulee olla tasaisesti kuluneita ja jarrulevyn ruosteettoman kiiltävä jarrupalan kohdalta. Epätasainen kuluminen ja ruoste ovat merkkejä huonosti toimivista jarruista. Jarrulevystä pitää katsoa myös, onko sen reunassa monen millin kulumaolkaa, joka tarkoittaisi levyn ohentuneen vaihtokuntoon.

Taskulampun avulla näet jarrupalojen jäljellä olevan kitkapinnan paksuuden. Muutama milli pintaa tarkoittaa, että palat tulisi vaihtaa seuraavan renkaanvaihdon aikaan. Iskunvaimentimien, hammastangon, ohjausnivelten sekä pallonivelten ja vetoakselien suojakumien tarkastus ei kestä monta sekuntia, mutta voi säästää satasia. Maantiesuola ja kuravesi tuhoavat rikkinäisen suojakumin alta paljastuneen osan nopeasti. Myös jarruletkujen ja -putkien kunto kannattaa tarkistaa samalla.

Renkaan asennus

Pyörää kiinnitettäessä tulee pyörän keskinapa ja pultit tai mutterit puhdistaa ruosteesta ja rasvata ennen kiinnitystä. Puhdistus onnistuu helposti tarkoitukseen soveltuvalla teräsharjalla. Pyörän pultteihin tai muttereihin on hyvä sipaista keraamista asennustahnaa tai pultti- ja mutteritervaa. Kuparitahnaa ei pidä käyttää kevytmetallivanteiden kanssa.

Varmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.

Älä kiristä liiaksi!

Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla – vääränlaiset pultit eivät välttämättä pysy oikeassa kireydessä tai saattavat vaurioittaa esimerkiksi rumpujarruja. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Momenttiavain on verraton apuri omatoimirenkaanvaihtajalle. Sen avulla varmistat, että renkaiden pultit on kiristetty oikeaan kireyteen. Oikea momentti löytyy yleensä auton käyttöohjekirjasta, tai sitä voi tiedustella merkki- tai monimerkkihuollosta.

Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta.

Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.

Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista aina myös renkaiden jälkikiristys. Renkaiden vaihtamisen ja noin 100–200 ajokilometrin jälkeen renkaat tulee jälkikiristää eli tarkistaa, että pultit ovat säilyttäneet oikean kireytensä. Vanteisiin tai renkaannapaan on saattanut vaihtotyön yhteydessä jäädä epäpuhtauksia ja hiekanmuruja, kun ne jauhautuvat pois, on mahdollista, että pultti ei enää olekaan siinä kireydessä, johon se oli tarkoitettu.

Lähde: Autoliitto, Motonet

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita